این رسم در بیشتر اقوام مشترکه که شب قبل عروسی صورت میگیرد و در ضمن در گذشته عقد و عروسی جدا نبود که از دو دهه گذشته عقد جداگانه وارد ایل شد شب هنا بندی کمی قبل غروب آفتاب با حمام رفتن داماد آغاز می شود که یک نفر به عنوان ساق دوش کنونی داماد را در پوشیدن لباس مخصوص حنا بندی که ردای سفید بود وبا آوازهای محلی مخصوص حنا بندی وساز نقاره وکل ودوحل لباس می پوشید و سوار بر اسب سفید تزیین با وسایل محلی به نام قمپل که شبیه زنگوله اما از کنف ودر رنگ های شادساخته می شود ویگ بخچه زیبا دوست بافت که مخصوص بردن لباس عروس که همانند قبلی چارقد و بلوز بلند که در رنگی روشن که روی آن با ظرافت و زیبایی خاصی منجوق کاری و طرح های زیبا با پولک و وسایل زینتی دیگر زینت داده شده و طلا و جواهرات و وسایل آرایش و چند تیکه لباس مجلسی که همان قمبلی و چادر و چارقد و....که هدیه داماد در سفره عقد محسوب میشود که معمولا مادر داماد به همراه خود می آوردو قبل از
شروع مراسم حنا بندی باز کرده و یک یک وسایل رادر حضور مهمان ها تحویل عروس می دهد
مراسم حنا بندان با از حمام بیرون آمدن داماد که خود یعنی تطهیر وپاک اغازکردن یک زندگی دیگر است آغاز شده و باسواد شدن بر اسب سفید که نشانه وقار و متانت و پایداری داماد است و همراه با بزرگان نزدیکانش که نشانه قدرت و پشت دار بودن داماد است به سمت خانه عروس رفته و پس از آن پدر داماد اورا تا پیش عروس همراهی می کند و پس از رقص مخصوص حنا بندان و ترکه بازی مردان (ترکه بازی مراسم که با ساز نقاره اجرا می شود که نشانه مهارت ،جسارت ،شحاعت و قدرت جنگ آوری مردان است که یک فرد با چوب نازک تر منعطف سعی میکند فردی که یک چوب گرفت و محکم بلند در دست دارد که مدافع محسوب میشود که باید مانع حمله مهاجم شده که ضربه زدن از زانو به بالا خطا محسوب میشود پس از این جای دونفر عوض شده که قبل از این دو نفر با چوب دستی خود مشغول رقص مخصوص و موزون انجام می دهد ) یک بزرگ حنای را که در سینی مخصوص تزیین وآماده کردهاند با سلام و صلوات و دعای خیر به دست پسر و پای دونفر می زند که حنا در فرهنگ عشایر باعث تحکیم زندگی و بیرون کردن نحسی از زندگی آنها میشود که عروس و داماد نیز برای خود و همسر وزندگی مشترکشان دعا میکنند که پس از آن عروس داماد برای تبرک حنای باقی مانده را بین مدعوین پخش میکنند
و تا پاسی از شب ادامه دارد درضمن تیر اندازی ،شاباش دادن ،و گاهی لباس ووسایلی از طرف خانواده عروس به داماد داده میشود
عروسی را نیز خیلی تحریف شده که از بیان آن خود داری می کنم در ضمن حنا بندی نیز این گونه بود اما چون از عشایر واردمراسم شهر نشینها شد بیان کردم تا از اصالت اش دفاعی هرچند ناچیز کرده باشم از این پس به بیان وظایف هرکس در ایل و مقایسه ایل ها با هم خواهم کرد برای این حقیر دعا کنید